Forbrukslån
Forbrukslån

Dersom du har utestående regninger som du mener er feil er det viktig at du tar kontakt med fordringshaver så fort som overhodet mulig. Dette gjelder også for forbrukslån. Som regel må du som privatperson forholde deg til inkassoselskaper da det gjelder innkreving av penger. Har du mottatt et krav du mener er uriktig er det best å begynne med å kontakte den som krever deg for penger. Dersom selskapet ikke vedgår å ha gjort en feil må du umiddelbart sende de en skriftlig klage hvor du gjør det klart at du bestrider regningen. Det er smart å samle inn så mye dokumentasjon som mulig ved at du tar kopier av regninger, brev og noterer personalia på den personen du har snakket med. Slik unngår du betalingsanmerkninger som vil kunne sperre deg ute fra forbrukslån, billån og diverse abonnementer.

Slik går du frem

Dersom du ikke får gehør for motsigelsene dine må du lage et skriftlig brev som du sender til selskapet som krever deg for penger. Her må det komme klart frem hvilken sak det gjelder og du må dokumentere akkurat hvorfor du mener at kravet er feilaktig. Så fort du bestrider kravet vil det opprettes en tvist, og det betyr at inkassoselskapet ikke kan sende kravet til namsmannen, eller at du kan få flere purringer. Saken må derfra behandles i forliksrådet. Dette er en viktig ordning av flere grunner, først og fremst fordi du unngår betalingsanmerkningen.

Unngå betalingsanmerkning

Det er ikke uvanlig at firmaer sender inn krav om betaling som er urettmessige. Framfor at du lar deg lure av varselbrev om inkasso og purringer er det viktig å klage. Dersom saken når forliksrådet slipper du å betale dersom kravet er urettmessig samt at du ikke får betalingsanmerkningen hengende over deg. Det betyr at du fortsatt vil kunne søke om forbrukslån, billån og boliglån samt mange former for abonnementer.