Forbrukslån
Forbrukslån

Forbrukerrettighetene i Norge er sterke, og man står sterkt også om man vil angre et kjøp. Angreretten gjelder ved alle kjøp, både av tjenester og varer. Loven er ment å beskytte deg som kjøper, samtidig som den skal gi muligheten til å returnere en vare man ikke er fornøyd med. Du kan faktisk returnere også et forbrukslån, bare ved grunn som at du ikke ønsker det.

Forbrukslån – angreretten

Når du mottar låneavtalen fra banken skal altså angreretten komme frem. Det er pålagt gjennom lovverket. Det er kanskje ikke så vanlig at man angrer et opptatt lån, men det hender. Det man, som lånetaker, skal være oppmerksom på er at angreretten også oppgir hvordan prosedyre skal være. Det vil være klare regler for tidsfrister, både for deg og banken. Loven oppgir også hva banken kan kreve i kompensasjon for heving av forbrukslån. Det vil være viktig at du som angrer benytter riktig fremgangsmåte, for å få angret etter lovverket.

Rammene for angreretten

Dette lovverket gjelder alle typer lån, også små og store forbrukslån. Du, som lånetaker, må også følge de retningslinjene loven setter for deg. Vil du angre må du gjøre dette innen 14 dager etter at låneavtalen er inngått. Deretter har du 30 dager på deg å betale tilbake lånet i sin helhet til banken. All kommunikasjon angående dette skal være skriftlig. Det vil være en trygghet for både deg og banken, i tilfelle tvilstilfeller. Selv om du har betalt tilbake hele lånesummen kan banken kreve økonomisk kompensasjon fra deg. I tillegg er det vanlig at man må betale nominell rente for den tiden man har lånet i sin besittelse.