Forbrukslån
Forbrukslån

I Norge har forbrukere sterke rettigheter ved kjøp. Det gjelder alt fra de små tingene, forbrukslån og til større ting som huskjøp. Lovverket er nedfelt i Angrerettloven. Denne lover er for å beskytte kjøpere, samt sikre at en ikke må betale for en vare man ikke er fornøyd med, eller at en rett og slett ombestemmer seg. Angrerettloven opererer med faste frister og oppsett for hvordan loven kan brukes av forbrukerne.

Angrerett også ved forbrukslån

Har man tatt opp et forbrukslån hender det, at man etter en viss tid angrer på lånet, eller ser at en ikke har behov for det. Det finnes angrefrist også for lån, dette gjelder både i bank og hos andre utlånere. Det er kanskje ikke så ofte at denne retten blir benyttet, men den er der om en skulle trenge det. Angreretten har også i disse tilfellene klare regler for tidsfrister. I tillegg er det fastsatt hva utlåner kan belaste lånekunden, med tanke på kompensasjon, for at man likevel ikke ønsker lånet. Ønsker du å benytte angreretten er det viktig å holde fristen og reglene som gjelder.

Angreretten ved forbrukslån i grove trekk

Angreretten ved forbrukslån kan benyttes av alle som har tatt opp lån. Det en skal passe på er at en gjør dette riktig. Når du har fått innvilget lånet har du 14 dagers angrefrist. I løpet av disse dagene må du gi låntilbyderen beskjed om at du ikke ønsker lånet likevel. Det anbefales at dette gjøres skriftlig. Videre må du så betale tilbake lånet i sin helhet til låntilbyderen, senest 30 dager etter at du har gitt beskjed. I tillegg til lånet må du som regel også betale en kompensasjon til utlåneren. Det er vanlig at du må betale påløpte renter for den tiden du har hatt lånet.